Aanloop naar Suriname

19 december 2018 - Lima, Peru

Vandaag terug gevlogen naar Lima - met als enige reden om overmorgen naar Suriname te kunnen vliegen - wat vanuit Quito niet kan. En dan nog - het kan blijkbaar niet anders dan vanuit Lima naar Bogotá, dan naar Aruba en dan naar Paramaribo - een lange reisdag, maar dat is overmorgen pas.
We hebben voor morgen een trip proberen te regelen om de verste buitenwijken van Lima te leren kennen én de lokale bevolking in een programma van een NGO. Onze reisorganisatie vindt het uiteindelijk echter te gevaarlijk en gaat het niet organiseren. Van TripAdvisor nog geen reactie gehad. Ons contact van de reisorganisatie rijdt ons - vanaf het vliegveld - als tegemoetkoming wel langs zo'n wijk ("we stappen niet uit, we gaan niet wandelen"), dwz aan de andere kant van de rivier. We zien dat het toch wel een heel andere wijk is dan (het rijke) Miraflores, waar wij weer verblijven. We zien grote afbeeldingen van - jonge- mannen op blinde muren van straten, met - in enorme letters - hun namen daarbij: een eerbetoon aan in de gang-strijd 'gesneuvelde' straatgenoten. Een enorm complex blijkt een jeugdgevangenis te zijn, waar zo'n 2000 jongeren vast zitten, wél onderwijs krijgen en een heropvoedingsprogramma. En bewondering voor de wijze waarop een timmerman zijn waar aanbiedt en vervoert.