Colca Canyon

6 december 2018 - Colca Canyon, Peru

Komen we vroeg ons bed uit om een paar dorpjes verder in de Canyon om 7 uur 's ochtends de' Liefdesdans' te bewonderen... Wordt elke dag uitgevoerd. De legende zegt, dat een verliefd stel uit verschillende culturen (Quechua, Inca) tegen de verdrukking in hun liefde hebben doorgezet en daarmee van betekenis zijn geworden. Dat spreekt ons wel aan. Daarna zien we de overweldigende Colca Canyon - al 1400 vChr met terrassen in cultuur gebracht - door de Inca's geoptimaliseerd. Om stil van te worden. Het roept beelden op van de valleien met terrassen van de Torah Radja op Sulawesi. Vroeger waren de omringende bergen bedekt met gletsjers en eeuwige sneeuw, maar dat is een veertig jaar geleden al verdwenen - global warming - waardoor het steeds moeilijker wordt om hier landbouw te bedrijven. Nog verder de Canyon in, waar deze zo'n 1600 mtr diep is, zien we de Condors. Enkele zweven door de lucht, anderen zien we bij de 'voederplaats' - het kadaver van een koe. De Canyon heeft verderop een nog grotere diepte - 3400 mtr - maar wij nemen de terugweg, en komen weer langs dat maanlandschap, waar een marslander niet zou misstaan. Ook zien we de cementfabriek van Arequipa, die blijkbaar bijzonder goede kwaliteit levert en van plan is de komende jaren de markt van heel Z-Amerika te veroveren. De buitenwijken waar we weer doorheen komen blijven me verbazen door de (mijns inziens) ongehoorde wanorde en de vele, vele (nog) niet afgebouwde huizen - tot dicht tegen de binnenstad aan.

1. Janna Mud:
    7 december 2018
    Prachtige foto's van de condor!
  2. Yvonne Poortvliet:
    7 december 2018
    wow, die Condor!!
    en wat maken jullie iedere dag weer mooie dingen mee.
    fijne reis verder.
  3. Maurice Fernandes Mendes:
    9 december 2018
    Mooie foto's en prachtige verhalen, leuk om elke dag jullie reis mee te beleven. Ik kijk uit naar jullie verdere leerzame belevenissen. Fijne reis verder.