De grote oceaan

9 december 2018 - Lima, Peru

Komen we langs een casino, dan voelen we ons verplicht om een familietraditie in ere te houden. Het kost gauw veel tijd, maar ook -. You win some, you loose vooral. We zijn in Mira Flores, het veilige deel van Lima (hogere middenstand noemen ze het hier) en hebben bij aankomst meteen de oceaan opgezocht. Hoge kliffen waarop de stad gebouwd is, en het is een hele afdaling om bij het water te komen. Op het stenenstrand heb ik het water van de grote oceaan door m'n vingers laten vloeien, Annette heeft er wat intensiever mee kennis gemaakt... Weer een prachtige stad om te verkennen.
De busreis vanuit Nasca ging over de Pan-American Highway, en we zagen aan de ene kant vrijwel steeds de oceaan. Aan de andere kant werd eens te meer duidelijk, dat Peru voor een groot deel uit woestijn bestaat: vrijwel alleen maar harde, soms ruwe, bergen met vrijwel geen begroeiïng. Is er wat vlak gebied, dan bestaat landbouw bij gratie van irrigatie - veel bewondering dat ze dat voor elkaar krijgen. We vragen ons steeds weer af als we langs de weg weer een droog, stoffig dorpje passeren, hoe al die mensen het hoofd boven water houden - er is veel armoede.

1. Frank:
    10 december 2018
    Hallo Annette en Bert,

Helaas had ik de afgelopen weken maar weinig tijd om al jullie verhalen te lezen. Nu wel de tijd gevonden en even een avondje "binge reading" gedaan. Ik ben nu helemaal bij. Wat een mooi avontuur. En wat een prachtige cultuur en natuur. Soms inderdaad net alsof de foto's zijn gemaakt door een marslander. Bergen, bruine aarde, af en toe wat meer groen, weinig water en de worsteling van de mens om zich daar te handhaven. Een worsteling zowel met de natuur als met overheersers. Dat is wat ik van jullie hier meekrijg. Mooi ook het geloof dat alles met elkaar verbonden is. 'Omzien' werkt ook aan verbinden ;-)
    Veel plezier en genot met jullie verdere reis!