La Paz

23 november 2018 - La Paz, Bolivia

Je komt in La Paz aan in La Paz-Alto, een stad van een miljoen inwoners, dat zo'n 300 meter hoger ligt dan La Paz-Valle, dat ook zo'n een miljoen inwoners heeft. De verbinding wordt steeds meer gemaakt met kabelbanen (vergelijk: metro), zodat men 'tussen de middag' (12-15 uur) snel even naar huis kan voor lunch en siësta. Auto's en bussen verstoppen alle straten voor en na werktijd - 4x dus. De ene groep kinderen gaat ook 's morgens naar school en de andere groep 's midags. La Paz is de regeringsstad, zodat hier meer geld naar toe gaat dan naar Sucre, de hoofdstad. Hier zijn hier dan ook schonere bussen die het verkeer verstoppen - in Sucre blijken tweedehands afdankertjes uit China te rijden.
Bij onze eerste verkenning van de omgeving horen we na zo'n honderd meter al muziek en gelach - we zijn niewsgierig en we worden binnen genodigd - blijkt het een vrijdagmiddag-bijeenkomst van een ouderengroep te zijn, waarvan er blijkbaar meerdere zijn in de stad, die samen plezier maken, dansen, voordrachten doen, etc. We werden er zeer gastvrij ontvangen en mochten meedansen! En daar ontkwamen we dan ook niet aan! Een bijzonder gezellig moment.
Op het plein voor de Iglesias San Franciscus is tot onze verrassing een flinke LHBT-happening bezig - waar ook de vrouwenbeweging (voor vrije abortus) zich laat zien. Er is blijkbaar in Z-Amerika in verschillende landen een groeiende samenhangende beweging van vrouwen gaande (Pan y Rosas). Leuke gsprekjes.

1. Margreet de Ree:
    25 november 2018
    Wat een leuke ervaringen met de 65-plussers van de stad..... opgenomen in het geheel ! En plezier maken. Dat mag zeker niet ontbreken op deze mooie reis en dat doet het dan ook niet. Erg leuk weer om te lezen.