Leisure time in Cusco

3 december 2018 - Arequipa, Peru

De nachtbus naar Arequipa - 11 uur rijden - blijkt geen WiFi aan boord te hebben - dus komt het verhaal een dag later. Tot aan het vertrek van de nachtbus hebben we alle tijd aan onszelf: een rustig ontbijt, slenteren door de stad en over pleinen en pleintjes - en vooral regelmatig een bankje nemen - liefst in halfschaduw, want schaduw kan fris zijn en in de zon brandt het meteen - om lekker bij te komen. En tussendoor twee kleine musea.
Tot onze verrassing horen we plotseling 'Op een grote paddestoel..' zingen. We gaan meezingen en hebben een leuk gesprek met een Nederlandse jongen, die bij het postkantoor, samen met zijn Peruviaanse vrouw en kind, op een pakje (sinterklaas, kerst) van zijn moeder uit Nederland zit te wachten. Zo zijn er regelmatig leuke gesprekjes met 'lokals' - zoals met een reisleider (niet de onze) die zich teruggetrokken heeft in de jungle van Peru - 'lekker rustig' - en Tsjechië, Duitsland, Rotterdam en Arequipa achter zich heeft gelaten.
We wagen ons ook ietwat verder buiten het centrum, cq het toeristengebied, en merken dat het qua onderhoud van straten en schoonhouden wel wat minder is. De gemeente zet niet overal 'schoonhouders' in.