Het 'andere' Lima

20 december 2018 - Lima, Peru

Stel je 1 november, Allerzielen, voor, een volk dat leeft met de voorouders, en een begraafplaats waar 1 miljoen mensen zijn begraven: resultaat is één groot feest op die dag. Allerzielen is voor de katholieken belangrijk, voor de indeginous people is heel november gericht op de voorouders. Ook op deze vanouds heilige plek plantte men een kruis en een Maria-beeld om het katholicisme te verbinden met de oude tradities. Naast het kruis en voor het altaar in het gebedshuis doen de sjamanen ook hun werk en branden hun bordjes.
Deze bijzondere, grootste begraafplaats doen we eerst aan op weg naar het 'andere' Lima: de communities die tegen de berghellingen ontstaan, vooral uit binnen - en buitenlandse migranten bestaan, en waarvan de nieuwste nog geen water, electra of riolering hebben. Het is dus toch gelukt via het onvolprezen TripAdvisor om een tocht door het 'andere' Lima te maken. We treffen een vrouw, die andere vrouwen organiseert om samen fair-trade producten te maken - met een NGO heeft ze een deal om de spullen te verkopen. We lunchen thuis bij een vrouw die gekozen is tot leidster/chief voor twee jaren voor een community van 21 families (goed 100 personen). En zo leren we hoe goed deze uitdeiende gebieden georganiseerd zijn, dat er programma's zijn om omstandigheden te verbeteren, maar waar de burgers, cq de communities, wel zelf verantwoordelijk voor zijn. Door de sterke sociale controle komt er vrijwel geen criminaliteit voor - en wij hebben ons ook geen moment onveilig gevoeld. Een prachtige ervaring waar veel over te vertellen valt.
Aan het eind van de dag - weer terug in het rijke Miraflores - waren we nog net op tijd om een tochtje te paragliden boven de kust. Ook bijzonder.

1. Nanny:
    21 december 2018
    Elke keer geniet ik van de mooie verhalen. Wat een avontuur!
  2. Elke:
    25 december 2018
    Liebe Annette lieber Bert. Euch beiden schöne Weihnachten. Kommt gut nach hause mit euren wundbaren Erlebnissen. Danke für alle spannenden Berichte und Fotos.