Mount Rushmore - 12 mei

13 mei 2015 - Mount Rushmore, Verenigde Staten

Eindelijk gelegenheid om 'gewoon' boodschappen te doen, dwz in een gewone/grote winkel tegen normale prijzen. Flink ingeslagen, want we moeten nog even... Iets van Rapid City gezien. De sneeuw verloor het vandaag van de zon en is bijna helemaal verdwenen. Lekker overdag, maar 's nachts nog koud. Overigens begint het nu aardig donker te worden aan de lucht.

Mount Rushmore is een tribute aan vier presidenten, die Amerika tot stand gebracht hebben, het zijn (staats) vorm hebben gegeven, het hebben uitgebreid en het z' n plek in de wereld hebben gegeven. Het wordt heerlijk groots en meeslepend gepresenteerd - en we hebben er toch wel wat mee als het dan over vrijheid, geluk en vertrouwen in de toekomst gaat. Net als bij Crazy Horse verbindt het de (nog niet zo oude) legende, de droom en de toekomst. We zijn er niet achter gekomen, waarom dit nu perse (behalve de goede rotsen) in de Black Hills moest komen te staan, immers 'heilige grond' voor de Indianen. Als statement maar een shirt gekocht, waarop - tegen de achtergrond van Mount Rushmore - de "original founding fathers" zijn afgebeeld: Chief Joseph, Sitting Bull, Geronimo, Red Cloud.

Jefferson: Ieder heeft onvervreemdbare rechten, waaronder Life, Liberty and the pursuit of Happiness, 1776.
Wasington: Handhaving van de vrijheid en het staatsbestel, 1789.
Lincoln: Regering van het volk, door het volk en voor het volk mag niet verdwijnen, 1863.
Roosevelt: Hoop en vertrouwen in de toekomst, 1912.

Tussenstand scrabble: 4 - 2