The cowpuncher - 14 mei

15 mei 2015 - Devils Tower, Verenigde Staten

We beleven een dag met Allo Noya, die na 15 jaren in New York te hebben gewoond, besloot om in Wyoming haar droom te gaan waar maken, daar begon als 'cowpuncher' (cowboy) en inmiddels een eigen ranch ("Flying D" ~D) heeft opgebouwd met paarden,  koeien en geiten. De groeiende kudde geiten wordt ecologisch ingezet om een onkruid weg te vreten van grasland voor de koeien van de ranches in de omgeving. Daarmee wordt het spuiten met gif verminderd.

De dag bij de geiten begint weer met het geven van de fles aan 'verlaten' pasgeborenen en het verzetten van de afrastering zodat de geiten nieuw voedsel krijgen. Het zijn allemaal drachtige geiten, die in deze periode gaan werpen. Bij de geiten aangekomen zien we een net geboren geitje, dat door de moeder wordt droog gelikt, aangespoord om op eigen benen te gaan staan en te gaan drinken - en dat allemaal in zo'n twintig minuten. ​Wellicht gaat dat kleintje Usi Annette heten...

We bezoeken vervolgens de ranch - zo'n 25 mijl bij de geiten vandaan - en ondertussen worden er uiteraard veel oude herinneringen opgehaald. Ze runt de ranch met haar man Greg, die er onder andere ook een werkplaats heeft voor het bewerken van leer en metaal (cowboy-kleding). Allo maakt spullen klaar om voorbereid te zijn op het verwachte slechte weer.

​'s Avonds bij terugkomst bij Allo's 'hoofdkwartier', blijkt een deel van de kudde uit de omheining te zijn gebroken: werk aan de winkel voor de cowpuncher.