El Alto

25 november 2018 - La Paz, Bolivia

Als je wilt weten hoe een mier zich voelt, ga dan op zondagmorgen vanuit La Paz met de oranje Periferico naar boven en vervolgens met de rode Periférico nog eens 300 meter omhoog naar El Alto - de hoge stad. Wat je dan aantreft kan ik alleen beschrijven als een mierenhoop - markt-in-het-kwadraat. We zijn vanuit het station linksaf gaan schuifelen, maar ook rechtsaf was er een niet afzienbare markt. Na een kilometer lopen leek het wat rustiger te worden, maar het begon opnieuw bij het busjesstation, waar alles weer vaststond (voor mijn begrippen..) (de video laadt niet). En dan twaalf kappers naast elkaar, en vijftien baños. Op de markt is -letterlijk- alles te koop. Een bak met alle maten spijkers en schroeven staat naast een tent met fijne babykleertjes, waarna weer een boerin die het fruit van het land heeft uitgestald. Merkkleding naast roestige onderdelen van auto's. Duizenden karren, tenten, of zo op de grond - alles door elkaar. En zo ongeveer om de tien tenten wordt er eten klaar gemaakt voor al het volk dat daar werkt en iedereen die er doorheen schuifelt.
We waren gewaarschuwd voor gespuis, maar ze hebben me toch te pakken gehad: ik werd in m'n nek gespuugd en een 'aardige man' wees me daarop - afgeleid heeft iemand mijn tasje geopend en er een graai in gedaan. Tot mijn grote geluk had ik mijn telefoon daar net uitgehaald, zodat de buit bestond uit mijn bril en de sleutel van de hostelkamer. Dat laatste was nog wel een dingetje, want stel je voor dat zij op onze kamer gingen snuffelen... Dus als de razende klipscheet - uiteindelijk nog met een taxi - naar het hostel, maar het was loos alarm: de naam van het hostel staat niet op de sleutel. Een offer. Toch maar weer een andere manier bedacht om de spullen op het lijf te dragen. Zo'n ervaring knaagt - maar gauw probren los te laten.
Morgen laten we Bolivia achter ons - een geweldig land, waarvan we een heel klein beetje gezien hebben. Nog vragen te over: bijvoorbeeld hoe de verkoop in al die stalletjes zich verhoudt tot de groothandel van bijvoorbeeld moderne sportkleding. Wie verdient hier? En waar houdt de informele economie op?
Vandaag Jan's brief voor Bolivia geopend - een emotioneel momentje.

1. Salomina:
    Dat is even schrikken. Gelukkig geen grote schade! Cium
  2. Margreet de Ree:
    26 november 2018
    Ervaring rijker, bril armer. 'Arme' sloebers die hun slag slaan m.n. bij toeristen ook bij ons. Maar zo'n markt 'moet' je wel gezien hebben. Hopelijk is die bril te koop en kun je scherp te volgende ervaring tegemoet zien. Wij leven mee !
  3. Christa:
    26 november 2018
    Da hättet ihr ja Glück im Unglück. Hätte noch schlimmer ausgehen können. Aber schaut nach vorne...es werden wieder schönere Tage kommen. Herrliche,farbenfrohe Fotos ! Liebe Grüße, Christa !
  4. Elly:
    30 november 2018
    Oh jeetje pa!! Das echt schrikken! Niet leuk zo'n ervaring, maar gelukkig zijn jullie beiden ok. Los laten en hopelijk weer verder genieten. Denk aan jullie!