Paramaribo

22 december 2018 - Paramaribo, Suriname

Met Vinod, de vriend van Maurice, Paramaribo en omgeving verkend. Dat begon meteen met een harde confrontatie met de plek van de decembermoorden - Fort Zeelandia. Je merkt in het gesprek daarover, dat het nog steeds een dikke graad in de keel van de Surinamers is. Dat wordt nog eens bevestigd als we langs de werkplek van de president komen, langs het parlement en bijvoorbeeld bij het huis van de president, dat ongenaakbaar is - alleen op afstand zie je de Surinaamse vlag bij het huis. Het komt ook zo akelig dichtbij als je in werkelijkheid ziet waar dat gebeurd is - niet 'ginds ver weg', maar 'hier' - 'kijk maar: zie je die muur..?'
Paramaribo is ook in kerststemming - 's avonds zien we dan ook prachtige verlichting in de stad, maar vooral rond de woning van de rijkste man van Suriname: een paar straten waarvan de bomen in kerststemming zijn en allerlei andere 'kerststukken' - de stad loopt uit om het te bekijken.
We komen over de Wijdenboschbrug over de Surinamerivier, zien verschillende forten 'van toen' met hun kanonnen (het schort jammer genoeg aan onderhoud!), komen door Nieuw-Amsterdam en Alkmaar, en bezoeken de ooit bloeiende plantage Marienburg, die vanouds bekend was door de rum die er (ook) van riet geproduceerd werd. 1500 werknemers - nu een wat triest totaal vervallen geheel -. Bij de visrokerij een lekker stukje vis gegeten. Ook het monument bezocht van 'het' vliegtuigongeluk met het voetbalteam.
In Zuid-Amerika hebben we vaak geconstateerd dat 'meer maintenance' een goede aanvulling op het werk van de overheid zou zijn - dat is hier jammer genoeg niet anders en blijkbaar is dit sinds de jaren tachtig erger geworden - het geld wordt anders besteed...
De komende dagen 'in het bos' - dus geen WiFi - tot de 27e.