Nasca

8 december 2018 - Nasca, Peru

María Reich heeft haar hele leven in dienst gesteld van het in kaart brengen en onderzoeken van de Nasca-lijnen. Ze hebben haar lang voor gek verklaard - pas op het eind van haar leven kreeg ze enige steun van de overheid. Haar auto en het huisje van waaruit ze werkte waren een geschenk van haar zus uit Duitsland, die later bij haar is komen wonen - en samen met haar daar begraven ligt. Nu wordt dit grote gebied beschermd. Allerlei figuren en lijnen zijn op de uitgestrekte woestijn-vlakte 'neergelegd'. De mystiek, die het vroeger voor Alex en mij had (aliens?), hangt er nog steeds omheen, omdat men niet weet waar ze voor dienen, waarom het gemaakt is, én hoe ze gemaakt zijn. De lijnen ontstaan doordat de (donkere) stenen langs de rand zijn gelegd, waardoor de wittere ondergrond vrij komt te liggen. Vanaf stahoogte is er amper iets van waar te nemen. Lange rechte lijnen zouden kunnen wijzen op water vanuit het gebergte, op zon-, maan, en sterrenstanden, etc. En waarom een aap, een kolibrie, etc? De mystiek is wel afgezwakt, omdat de gids vertelt over de hoogstaande Nasca-cultuur (en verschillende andere) van voor het begin van onze jaartelling - en dus ook ver voor de Inca's - die heel ver waren met keramiek, irrigatie, etc. Later op de dag zien we voorbeelden, hoe tijdens deze cultuur in deze barre woestijn (3 mm regen per jaar - en laten wij nu net vijf druppeltjes regen hebben meegemaakt) aquaducten werden aangelegd - ondergronds - om het water uit de bergen in de woongebieden en op de akkers te krijgen. Deze functioneren na zo'n 1500 jaar nog steeds! Ook zien we, in dit geval bij een goudzoekersdorp, dat er door deze cultuur op nog veel meer plekken lijnen en figuren gemaakt zijn - het 'weefgetouw' als voorbeeld. Jammer dat de bescherming ontbreekt en de mijnwerkers het niet zo'n punt vinden om er doorheen te banjeren
Op deze zaterdagavond (nog 23°) is het druk op straat - met o.a. veel jonge gezinnen -. Als we wat dichter bij een rumoerige menigte komen, blijkt er op straat bingo gespeeld te worden, met - schat eens - 200 mensen - bijzonder.