Terug uit de jungle

15 december 2018 - Cuyabeno National Park, Ecuador

Weer terug na vier mooie dagen. Weer laat en weer vroeg op. Morgen meer.

Na zo'n zes uur in pick-up en bus over de Andes bereiken we Cuyabeno Reserve, beschermde natuur in het amazonegebied, waar ook nog dorpjes oorspronkelijke bewoners leven. We hebben één zo'n dorpje bezocht, waar we hebben gezien (en meegewerkt) hoe ze van yuca-knollen meel maken en er brood van bakken - een hoofdvoedsel van deze bewoners - lekker met een tonijnsalade.
Met een boot gaan we nog 25 km de Cuyabeno rivier op voor we bij het eiland zijn waar de lodge is waar we deze dagen verblijven. Onderweg op het water stoppen we regelmatig omdat de gids weer een bijzondere vogel, aapjes, zoetwaterdolfijnen, een slang, een luiaard of ik weet niet wat heeft gezien. Je merkt dat deze wereld zijn passie is en hij verteld honderd uit. We zijn met zeven toeristen, één gids en drie personen die van alles regelen, zoals het eten - al snel een soort familie bij elkaar. Het zijn dagen met een vol programma - 6 uur wordt het licht en 18.30 uur is het donker. Dus: 6 uur met de boot het water op om vogels te spotten en de zonsopgang te zien, overdag een wandeltocht door de jungle, waarbij de gids allerlei vertelt over bomen en struiken, het medicinale gebruik ervan, etc., 's avonds - als het donker is - met de boot het water op om kaaimannen te spotten - we hebben vooral ogen gezien die oplichten in het licht van de zaklantaarns - maar één keer liep de boot op een zandbank en toen schommelde zo'n kaaiman bij ons vandaan. Een andere keer in striemende regen - onder een poncho - kilometers de rivier op om oorspronkelijke bewoners te treffen, 's middags vogels spotten, zwemmen en vogels spotten, en 's avonds in het stikkedonker met zaklantaarns de jungle in om insecten te spotten, waar de gids ook prachtige verhalen bij heeft. Als je wat opmerkelijks zag, dan vertelde hij er over - zegt iemand op een gegeven moment: "kijk eens wat een mooie spin!" - blijken we allemaal op enkele centimeters langs de banana-spin te zijn geschuifeld - één van de dodelijkste spinnen die er is - maar wel mooi... Op de dag van vertrek voor het ontbijt toch nog even het water op om vogels te spotten - en na de terugreis in de omgekeerde volgorde zijn we - laat- weer in Quito.

1. Elly:
    17 december 2018