Elmer - 6 mei

7 mei 2015 - New York City, Verenigde Staten

Met de auto (maken we dat ook mee) gaan we (Annette, Elly en ik) naar het Applefarm Arts and Music Centre in Elmer, NJ. Annette was daar in 1980 twee maanden group-counselor. Ontvangst is allerhartelijkst en we worden rondgeleid over het -op onderdelen veranderde- terrein, maar de basisidee is nog steeds hetzelfde: kinderen een mooie en creatieve vakantieperiode bezorgen, waarbij de policy van het 'camp' is om actief ook kinderen uit arme gezinnen op te nemen. We bezoeken ook de -inmiddels 92-jarige- oprichter van het camp, die enthousiast van alles uit zijn -zeer gevarieerde, waaronder muziek-optredens- leven wil laten zien.

Op de terugweg doen we Philadelphia aan, waar we pas rond 20 uur aankomen. De onafhankelijkheid van Amerika vond hier z'n basis. We zien de Independence Hall en de Liberty Bell. Op het terrein is een soort open tentoonstelling over de moeizame opheffing van de slavernij opgenomen, met onder andere doorlopende video's, waarin dit stuk Amerikaans verleden redelijk kritisch wordt neergezet.

Weer op weg naar New York ontdekken we waarom we langer over de reis doen dan verwacht: het navigatiesysteem staat ingesteld op 'geen tol-wegen'. Na aanpassing gaat het wat sneller, maar het wordt erg laat, wat dan weer wel een nachtelijke rit door Manhattan met zich meebrengt - ook een bijzondere belevenis.

1. Margreet:
    15 mei 2015
    Prachtig om te zien Annet waar jij destijds je "Amerikaanse periode"doorgebracht hebt.