Lower Manhattan - 5 mei

5 mei 2015 - New York City, Verenigde Staten

Bijtijds zijn we al bij het One World Trade Centre, waar we het Memorial bekijken. Een toch wel indrukwekkende sfeer rond twee diepe kuilen met voortdurend kabbelend water en veel, heel veel namen. Om tien uur sluiten Elly en Jan zich weer bij ons aan en samen bezoeken we het 9/11 Memorial Museum: een eerbetoon aan allen die door de afschuwelijke gebeurtenis van 9/11 getroffen zijn èn een oproep aan allen om 'het kwaad' te blijven weerstaan. Van veel informatie en beelden hebben we op allerlei manieren al wel kennis genomen, maar hier is een deel van onze eigen geschiedenis op een indringende manier bij elkaar gebracht. Ook hier emotionele momentjes.

Vervolgens lopen we via Wall Street en De Stier naar Battery Park om het Vrijheidsbeeld te bekijken. Loop je Wall Street in, dan doet zich een cynische tegenstelling voor: Wall Street staat voor de 'geld-wereld', die zich is gaan kenmerken door immoraliteit, maar aan het eind van Wall Street kijk je op een kerk, die toch de moraliteit (zou) moet(en) representeren. Ze raken fysiek aan elkaar, maar lijken mijlenver uit elkaar te liggen.

Omdat we bij vergissing een express-metro pakken zijn we China Town en Little Italy al voorbij, waarna we de omgeving van Washington Square  (Arc de Triomph) bezoeken. Een groepje uit Engeland, dat bezig is met een project voor onder andere de emancipatie van de vrouw, pikt Annette op het plein eruit om mee te werken aan een opname - en dat gebeurt (link volgt).

Jan en Elly gaan weer 'huns weegs', waarna wij naar het hotel vertrekken (om wat bij te komen). Bij het eten sluiten ze weer aan, waarna zij naar een verjaardagsfeestje gaan - en wij een rustige avond hebben.

(foto's volgen nog)

1. Janna:
    6 mei 2015
    Zo leuk om te lezen over New York en daar dan weer mijn eigen herinneringen bij te hebben. Benieuwd naar de link. Heel veel plezier verder.
  2. Christine Nanlohy:
    8 mei 2015
    Hi Annette, Bert,

Ik heb een mooie impressie van New York gekregen. Ja, Bert, Annette kan het weer niet laten: emancipatie vd vrouw, ic. de Britse vrouwen. Wens jullie heel veel plezier. Christine.
  3. Margreet:
    15 mei 2015
    En dat op 5 mei. De dag dat ook wij uitgebreid onze vrijheid vierden. Indrukwekkend zal deze dag voor jullie zeker geweest zijn.