De Flowerstad - 24 mei

25 mei 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Met een stralend blauwe lucht wakker geworden - daar wordt je meteen vrolijk van. De I-80 weer op en door het mooie Sierra Nevada -Tahoe National Forest- via Sacramento naar San Francisco. Voor Sacramento zowaar al bloemen tussen de rijbanen, alsof het aankondigde dat we de flower-stad tegemoet gaan. Van het oplichtende lampje dat zegt dat het motor-management-systeem van de auto niet helemaal ok is, moeten we ons maar niets aantrekken, zeggen ze bij CruiseAmerica.... dat zeiden ze gisteren ook al over het signaal dat de olie ververst moet worden - en ook kunnen ze ons (nu) niet helpen met de (nog steeds) niet-werkende koelkast. Dinsdag maar weer eens verder kijken.
'Kamperen' heeft hier toch een andere betekenis dan in Europa - het is zoiets als 'wonen in een camper', waarbij de kampeerplek vrijwel even groot is als de camper - met een bankje ernaast. Als dat bankje er niet is, zit je zo ongeveer een meter van je buren af. Maar elke plek, ten minste als je 'full hooked up' bent, wel eigen stroom, eigen water en eigen afvoer. Zo leek het eerst dat er geen plek voor ons was op het RV-Trailerpark (in Greenbrae) waar we gereserveerd hadden, maar op ons nummer (zonder bankje) pasten we er toch nog precies tussen. Ook hebben we moeten leren wat 'pull thru' (voorwaarts op je plek gaan staan en voorwaarts er vanaf rijden) en 'back in' (achterwaarts op je plek en dan voorwaarts er vanaf) betekent. Vooral voor die grote bakbeesten van 'campeer-huizen' blijkbaar van belang.
Met de bus alvast een eerste bezoek aan de stad gebracht: over de Golden Gate (ook hier voortdurend verkeersinfarct) naar Van Ness, City Hall en Market: een koude bedoening, niet alleen omdat de stad in de mist lag en met de zeewind is het dan erg frisjes, maar ook omdat er maar weinig gezelligheid te bekennen was - niks flower-stad. In deze omgeving heel, heel veel daklozen, die kriskras in het park en op straat rondhangen en slapen - en dat was echt geen moderne flower-power generatie - veel oudere mensen. Positief is dat de openbare bibliotheek z'n restrooms beschikbaar stelt voor deze daklozen. Morgen hopelijk een zonnige stad en meer flower-gevoel. En dan wat foto's - de ene na de andere batterij gaf aan, toen we in de stad waren, ermee te stoppen - dat was slecht batterij-management van ons.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sam & Ria:
    25 mei 2015
    Ha luitjes,

Jammer dat jullie eerst indruk van SF,zo heel anders is dan de onze van vorig jaar. Leuk is de Fishermans Warf. Als je geluk hebt speelt Les Edwins daar, gegarandeerd feest en dansen op straat. Pier 45. Een ritje in the cable car en het cable car museum zijn ook leuk. Lombard street, Alcatraz.
    Veel plezier groetjes Sam & Ria