Reisdag - tussendoortje - 8 mei

8 mei 2015 - Denver, Colorado, Verenigde Staten

(Te) vroeg vertrokken naar airport Newark, om zeker op tijd te zijn - dus tijd voor een tussendoortje. Een week geleden uit Nederland vertrokken en bijna een week aan de oostkant van de VS vertoeft, Washington en New York e.o. In ieder geval geweldig voorjaarsweer gehad, tot 29 graden. Dat schijnt in Denver, waar we nu naar toe gaan, anders te zijn: tot morgenavond (veel) regen, daarna 5 tot 10 cm sneeuw - en heel erg fris.... In Cheyenne, verder naar het noorden, is het nog minder. Dat wordt een heel andere belevenis... Maar we gaan het beleven!

Voor een goede terugblik is het te vroeg, maar er zijn wel dingen opgevallen die al gezegd kunnen worden. Een punt is, dat voor mij de mystiek is verdwenen. Washington en New York (en Philadelphia) blijven verbonden met bijzondere betekenissen: onafhankelijkheid, democratie en wereldmacht, maar ook met een overwerkte geschiedenis met Indianen en Slavernij en zichtbare ongelijkheid. De mystiek is weg doordat het aanraakbaar is geworden.

Bijzonder is de ongekend vriendelijke bejegening: van "how are you" tot "have a nice day" en al hulp aanbiedend terwijl je (nog geeneens hulpeloos) zoekend om je heen kijkt.

Wat ons opvalt is ook dat er blijkbaar nog geen sprake is van "the big melting pot". Contacten lijken vooral binnen de 'groepen' te bestaan en 'de groep' bepaalt ook de deelname maatschappelijk en op de arbeidsmarkt. In het theater alleen 'zwarte' mensen in de 'service', niet onder de toeschouwers, en onder bedienend personeel vind je vrijwel geen  'wit'. Uiteraard hebben wij slechts een (zeer) beperkt beeld.

Vergeleken met Washington, maar ook met de andere plaatsen die we kort zagen lijkt New York drukker, rommeliger, slechter verzorgd en onderhouden. Dat er ongemeen veel wegwerkzaamheden en 'construction sites' zijn, is voor de toekomst misschien veelbelovend.  Maar er zijn alleen al nog zoooveel roestige spoorwegen.... En zoooveel taxi's die heel vaak langzamer gaan dan de voetgangers...

Het blijven mooie steden, die ons een mooie tijd hebben bezorgd - mede dankzij de kinderen die in de buurt waren.

Newark Liberty International Airport, 8 mei

Inmiddels in Denver aangekomen. Regenachtig, maar (nog) minder koud dan verwacht.