"Van Winterswijk naar Amsterdam" - 22 mei

22 mei 2015 - Elko, Nevada, Verenigde Staten

Vandaag (weer) een etappe op weg naar San Francisco. Over de I-84 naar Twin Falls, dan naar beneden (door 'Amsterdam' - maar we hebben het bordje niet gezien...) over de I-93 en via de I-80 naar Elko in Nevada. Twin Falls is net zo'n stad als Idaho Falls: brede straten, laagbouw, enorm uitgebreid. Hier was wel het 'Center City' aangegeven, maar dat was zoiets als de plek waar het gemeentehuis, de bibliotheek, e.d. stonden en verder straten met alleenstaande huizen in het groen - het ene huis beter verzorgt dan het andere. Een totaal ander beeld van het 'centrum', dat in Europa toch vaak gekenmerkt wordt door minstens één grote kerk, wat wandel/winkel-gebied en 'een soort gezelligheid'. Wel nog voor een laatste keer Snake River bekeken!

Waar in Idaho nog een enorm groot bord stond met "Farmers, thank you for helping to feed the world", verwijzend naar de enorme akkers die daar verbouwd worden, zagen we in Nevada alleen maar struiken in het land staan - zover het oog reikt. Daartussen grazen wel wat koeien, maar het is een soort woestijn van struiken. En stel je dan voor dat je de I-93 gaat rijden, 160 km rechte weg - alsof je van Winterswijk naar Amsterdam rijdt op een -onamerikaans smalle- tweebaansweg, met af en toe iets van nederzettingen, maar verder alleen maar aan beide kanten die woestijn van struiken. Ondanks de afwisseling met heuvels, al dan niet volledig afgeplat, nog besneeuwde bergen, "breathtaking vistas of rugged rust colored rock outcroppings" (brochure-tekst), wordt de weg die onder je door schuift dan langzaam maar zeker slaapverwekkend.

Bij Elko nog een bezoek gebracht aan het South Fork Indian Reservation, maar dit blijkt alleen maar 'toegewezen woongebied' te zijn, zonder iets van een informatiecentrum o.i.d. Ook hier alleen maar die woestijn van struiken.

Meer nog dan eerder zien we hier bij heel veel huizen en boerderijen grote woon-trailers (caravans, die met een pick-up verplaatst kunnen worden) staan. Onze indruk is, dat dat 'mobiele arbeiders' zijn, die daarheen trekken waar het werk is. Op de RV Campground waar we nu staan, staan ook meerdere 'vaste' woontrailers - die blijkbaar door arbeiders bewoond worden.

1. Sam & Ria:
    23 mei 2015
    Leuk al die verhalen, jullie gaan nu naar voor ons bekend terrein. Jullie pakken nu de route van de roadtrip die wij vorig jaar gemaakt hebben. SF is ook een prachtige stad. Geniet ervan.
  2. Sylvia en Adri:
    23 mei 2015
    Fijn te lezen dat het nu goed gaat.
    Zo leuk, om ook de mooie foto's erbij te zien.