Another history

22 mei 2023 - Vancouver, Canada

Niet alleen de Fraser begeleidt onze trip, maar ook het verhaal van de First Nations People. We hoorden wel van 'weggehaalde en verdwenen' kinderen (vroeger..) en dergelijke, maar dat verhaal is nog veel prominenter aanwezig, dan we ons realiseerden. Een multi-cultureel land, maar de First Nations People moeten nog steeds flink knokken voor hun positie.

Op weg naar de Vancouver Art Gallery (jawel, toch nog een beetje cultuur opsnuiven..) liepen we eerst al tegen een manifestatie aan als protest tegen het handelen van de gemeente ten aanzien van deze groep. In de uitingen klinkt echter ook bitter door, dat het verhaal van de verdwenen kinderen nog lang niet achtergelaten is, noch de onvrede over het afgepakte land.

Naast de 'Hard-Edge' (moderne) kunst vanaf eind jaren vijftig, treffen we eerst een tentoonstelling van het werk van (de blanke) Shary Boyle, dat poogt om de 'White Elephant' zichtbaar te maken - het ongemak onder witte mensen om over racisme te praten.

Vervolgens was er een uitgebreide tentoonstelling gewijd aan leven en werk van de activiste Alanis Obomsawin, een Wabanaki vrouw. Zij constateerde in haar jonge jaren, dat kinderen door de Canadese (school)boeken een 'foute' geschiedenis leerden, die er feitelijk op neerkwam dat men First Nation People ging haten. Haar leven lang heeft ze zich er onder andere voor ingezet om dit te corrigeren en 'another history' uit te dragen, waarin de First Nations People hun terechte plek hebben. Uiteindelijk heeft ze erkenning - en prijzen - voor haar werk gekregen.

Tenslotte attendeert Annette me er in de SkyTrain op, dat ik, 'behalve die gindse vrouw' , de enige 'puti' ben in het hele treincoupé.

Een leerzame dag!

1. Auli:
    22 mei 2023
    Wat een interessant verhaal hebben julllle weer geschreven, over The First Nation People! Jullie beleven veel, prachtige natuur en ook over de geschiedenis!
  2. Janneke:
    22 mei 2023
    Wat een mooie mix van natuur en mensen hebben jullie daar! Geniet er deze week nog van!! Liefs vanuit Utrecht ❤
  3. Joke:
    22 mei 2023
    Wat een verhaal weer, belevenis, samen genieten (L)
    'puti'...blanke?
    Veel plezier nog en bedankt!
  4. Leonoor:
    24 mei 2023
    Ha Bert, hoe voelde je als “putih” in die trein?
    De afschuwelijke behandeling van de First Nations People is nog steeds gaande. Goed dat jullie hun verhaal mogen horen en aan ons kunnen navertellen. Bedankt Bert.
  5. Nina:
    24 mei 2023