Melting pot

21 mei 2023 - Vancouver, Canada

Met de hop-on hop-off eerst maar bij het Stanley Park uitgestapt - en ja hoor: daar kwamen we hem tegen: Skaana - the killer whale - volgens de First Nations People 'the chief of the world beneath the sea'. Een standbeeld voor het Vancouver Aquarium. Een heerlijk park om even weg te zijn van de drukte van de stad, en waar onder andere een Chinese mevrouw echte chinese muziek speelt.

Aan het eind van de tour, cq van de dag, komen we in Gastown terecht, de oorsprong van de stad Vancouver. Het is nog een (ouderwets) dorpje met gezellige straatjes en pleintjes. Een koffie op een terrasje om naar het zeer diverse volk te kijken.

Vanwege die diversiteit heb ik Wikipedia te hulp geroepen. We zien heel veel Chinezen (en Japanners) en veel Pakistaanse/Indiase mensen, donker en licht in alle schakeringen. Vraag je een visbakker of hij uit Azië komt, blijkt het een Libanees te zijn. Wikipedia geeft veel informatie over de diversiteit aan bevolkingsgroepen: aanbevolen. Oekraïners, Duitsers, Scandinaven, Vietnamezen, Filippijnen, Z-Koreanen, Japanners. Het leeft redelijk harmonieus naast elkaar met veel 'gemixten'. In 1980 kwamen veel Hongkong-Chinezen, toen deze stad Chinees werd. Zo'n 40% is van Aziatische afkomst en bijna hetzelfde % spreekt alleen de eigen taal. Bij deze diversiteit proberen de First Nations People hun land terug te krijgen, zoals bijvoorbeeld blijk uit grote muurschilderingen.

Aan het eind van de dag lopen we bij het stadion tussen scanderende fans van Seattle (!Amerika!) dat tegen de Vancouver Whitecaps moest spelen. Ik zie nu dat de Whitcaps met 2 tegen 0 gewonnen hebben.

1. Christine Nanlohy:
    21 mei 2023
    Prachtige beschrijving weer van jullie ervaring! Dank Bert/ Annette.
  2. Thea:
    21 mei 2023
    Zo te lezen hebben jullie weer een hele leuke dag gehad !
  3. Sam & Ria:
    21 mei 2023
    Een bijzondere stad Vancouver. Wat fijn dat jullie eindelijk de walvis hebben gezien. ;) Hebben jullie in Gastown ook die prachtige stoomklok gezien? Veel plezier met de mooie reis. Leuk om via het blog met jullie mee te reizen.
  4. Corry Latuny:
    21 mei 2023
    Hartstikke leuk! Dank voor je update!
  5. Grace:
    22 mei 2023
    Volgens mij hebben jullie vandaag weer genoten en veel moois gezien. Dat is dan toch weer fijn na de tegenvaller op het water.
  6. Peter:
    22 mei 2023
    Klinkt weer super, Bert en Annette! Geniet er van!
  7. Joke:
    23 mei 2023
    Deze had ik gemist!
    Mooi weer wat jullie beleven samen!
    Groetjes, Joke
  8. Leonoor:
    24 mei 2023
    Eindelijk de walvis gezien. Vancouver is een favoriete stad voor Chinezen, hoorde ik vaak.
    Jullie genieten daar met volle teugen, haal ik uit de enthousiaste verhalen van Bert. Blijf genieten Annette en Bert.