Helicopterview - 2 juni

2 juni 2015 - Grand Canyon South Rim, Arizona, Verenigde Staten

De IMax-film die we gisteren hebben gezien gaat, Janna, -ook- over de eerste verkenners van de Canyon en wat zij doorstaan hebben in hun boten op de Colorado-rivier met zijn wilde stroomversnellingen. Veel beelden van hun gevecht met die stroomversnellingen. Ook zijn veel beelden in de film in vogelvlucht genomen, waardoor je je echt 'in' de Canyon voelt, de ene keer bij het water en de stroomversnellingen, de andere keer boven de Canyon en dan weer tussen de kilometer hoge wanden, en waar ook de oorspronkelijke bewoners nog zichtbaar zijn gemaakt. Die film heeft ons doen verlangen naar méér dan alleen over de Rim van de Canyon te lopen en van de zijkant naar beneden te kijken; maar zoveel alternatieven zijn er niet. Helemaal naar de stroom beneden hiken en dan weer naar boven, daarvoor zijn twee dagen nodig én dat is -ik zeg er nadrukkelijk bij:- momenteel (...) niet aan ons besteed. We hebben daarom gekozen voor een helicoptervlucht over de Canyon (en een klein beetje erin - maar dat mag blijkbaar niet). Een bijzondere ervaring omdat we beide nog nooit in een helicopter hebben gevlogen, maar natuurlijk vooral omdat je de kloof op een totaal andere manier beleefd: nog meer beleving van de lengte, breedte en diepte. Annette had het voorrecht voorin de helicopter te zitten en heeft de hele vlucht op video opgenomen (te lang voor dit reisblog en ik kan hier niet knippen). Weer zo'n ervaring, waarvoor woorden, beelden, video en geluiden tekort schieten (overigens kwam Also sprach Zarathustra van Richard Strauss precies op tijd door de koptelefoon....), en eigenlijk alle zintuigen in hun samenhang weergegeven zouden moeten kunnen worden. Het is wel mooi dat in de loop van de dag, toen we nog flinke stukken van de South-Rim gewandeld hebben (28 graden, lekker briesje - vakantie noemen ze dat!), verschillende keren bij het maken van foto's mensen opmerkten -en dan wezen ze met hun vinger naar het hoofd- dáár moet je het opslaan - een foto kan dit niet vastleggen.

Aan het eind van de dag toch nog een stukje van de Bright Angel Trailhead naar beneden gegaan om iets te beleven van het 'in' de Canyon zijn. Daar het begin van de sunset meegemaakt -. Een heerlijke dag!

1. Janna:
    3 juni 2015
    Ha Bert, wat een mooi verhaal weer. Amerika staat wel op mijn lijstje en dan zeker ook de grand canyon, maar Paul is minder enthousiast. Misschien nog wat lobby werk. Mooi van zo'n heli.
    Veel plezier!
  2. Sam & Ria:
    3 juni 2015
    Wat een geweldige belevenissen hebben jullie weer gehad. Ik krijg een soort heimwee gevoel. De Canyon is idd zo prachtig. De kleuren de diepte prachtig. Helicopter hebben wij niet gedaan dus we zijn benieuwd naar de film. Mooie trip verder.