De verbeelding - 31 mei

1 juni 2015 - Las Vegas, Nevada, Verenigde Staten

Gisteravond het lichtfeest van Vegas' Boulevard en de 'Strip' beleefd. Met de gratis shuttle-bus erheen en met de stadsbus terug. Annette met de beelden van 1980 in het hoofd - het ziet er nu echt heel anders uit - minder (tl)licht, meer megalomane bouwsels en minder gezellige casino's - de apparaten zijn heel erg geautomatiseerd - de 'echte' eenarmige bandiet - met munten - zie je niet meer. Annette heeft lekker even 'gespeeld' - daarbij kwamen gedachten aan Usi en Pa even voorbij. Ze heeft 'ook' gewonnen...
We vragen ons af wat we hier zoeken - en wat al die mensen hier zoeken - dat het zo groot, namaak, gemaakt moet zijn... Het antwoord op die vraag probeerden we vandaag te verzinnen, toen we met de camper over de lichtloze Boulevard en Strip reden. Zonder alle verlichting, zonder de vele in het halfdonker flanerende mensen is alles wel aanwezig, waaronder prachtige fonteinen, maar het ziet er wat harder uit - het vele verkeer bijvoorbeeld is anders zonder (vooral de rode) achterlichten. Het lijkt erop dat de nacht de verbeelding toevoegt aan de werkelijkheid. En dan kun je alles van Vegas vinden, maar zonder verbeelding brengen we de wereld niet verder.

Na Vegas overdag om en door de Black Mountains gereden, waar de Colorado rivier doorheen loopt en hier meteen de scheidslijn is tussen California en Arizona. Bij 40 graden is de airconditioning van de camper te verkiezen boven bijvoorbeeld een wandeling. Weer onwaarschijnlijke mooie beelden van de zwarte bergen. Na de droge tocht naar het zuiden blijkt Laughlin een soort oase te zijn met recreatie (vlak) langs het blauwe water van de Colorado - alleen daar is het een beetje groen. Maar wel enkele hotels van twintig verdiepingen met groots daarop: Casino. Wellicht een plek voor mensen die de drukte van Vegas willen ontvluchten.

We komen door de Golden Valley. Dertig kilometer breed tussen twee bergruggen een wanorde van huisjes (vaak eerder schuurtjes) met daarnaast veelal een camper of caravan. Trekkers die van werk naar werk gaan? In een leuk gesprek met Gerie, een mevrouw met Zweedse voorouders die hier haar draai had gevonden, werd duidelijk dat er ook wel gestructureerd werk was. Zo vertelde ze, dat "ginds heel ver weg, tegen de bergrug aan" iemand met groente- en fruitteelt was begonnen, en daar werken sommige van die mensen uit die campers, die daar zonder water en elektra wonen. Ze is met me meegelopen om een Joshuatree te fotograferen, waar ik eigenlijk niet heen durfde vanwege de rattle-snakes.

Ook onderweg een gesprekje met een groep bikers - wat een motoren! Zij waren bezig met fundraising voor oorlogsveteranen met post-traumatische stress stoornis. Grote gasten met een geweldig hart. Lekker rijden:relax and enjoy!

Tot slot de Hoover-dam nog even bekeken - een geweldig bouwwerk in de Black Mountains, waarmee de Colorado-rivier 'bedwongen' is: geen overstromingen meer, waterkracht en een mooi recreatie-meer. Wel weer opvallend dat de camper uit veiligheids-overwegingen gecontroleerd werd.

Foto's later als internet binnen bereik is.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Theo Hindriks:
    1 juni 2015
    Mooi verhaal, wat een verschillen in twee dagen. Ben altijd verbaasd over hoe mensen in Amerika leven.
    Groeten Theo en veel plezier verder.
  2. Christine Nanlohy:
    1 juni 2015
    Hallo Bert en Annette,

Wat een belevenissen in Vegas en daarbuiten! Ja Bert, die bikers, volgens mij had je ook op zo'n motorfiets gewild, maar met zo'n warmte lijkt het me niet mee te vallen. Zo te lezen vermaakt Annette zich ook met die eenarmige bandiet. Wens jullie heel veel plezier en een goede airco!