Blokkades

28 november 2018 - Cusco, Peru

Nadat we vanuit Puno komend met de bus rechtsomkeert gemaakt hebben op de 'grote weg' (blokkade voor ons), een b-weg nemen, dan een nog kleiner b-weggetje en vervolgens een karrespoor door het weiland, meldt de reisleider triomfantelijk "die hebben we omzeild" en dat we nu door kunnen rijden tot Cusco. Even later twijfelt hij, want "dat dorp halverwege", bij de afslag naar Arequipa, kan nog wel eens roet in het eten gooien. En dat deed het! Bij enkele blokkades kunnen we na zo'n 30 minuten doorrijden - mét actieleuzen op de voorruit. Hier niet - wat er ook geprobeerd wordt, geen doorgang, maar bozere activisten. De strategie om vroeg te vertrekken (2.30 uur opgestaan) blijkt uiteindelijk niet te voldoen, en we staan tot aan de middagpauze (12.30 uur) stil. Vakbondswerk. Geen agent te zien om de geblokkeerde straat weer vrij te maken. Kom daar eens om in Nederland.
Het is een politieke staking. Eén van de hoogste rechters heeft verschillende oud-politici in het gevang gebracht, vanwege corruptie (smeergeld bij bv grote bouwprojecten). Deze rechter staat nu onder druk, en de vakbonden steunen deze rechter met deze blokkades om de corruptie in het land verder terug te dringen. Mooi om te zien, dat bv de blokkade waar wij stil stonden, door 'het dorp' georganiseerd wordt - leden van verschillende bonden werken hier samen. Uiteraard heb ik me even bekend gemaakt als Nederlandse vakbondsman en daarbij mijn duimen opgestoken voor de actie. Een bijzondere niet-geplande ervaring.
We rijden tussen machtige bergruggen door - meer groen en agrarische activiteit en zien een slootje, dat later met heel veel andere slootjes de Amazone-rivier gaat vormen.
We hebben nog tijd voor het bezoeken van onze eerste Inca-ruïnes (Raqchi) en van een kerk met vreselijk veel goud (Andahuaylilas), dat de Spanjaarden gebouwd hebben boven op de fundamenten van een heilig Inca-bouwwerk, dat ze eerst - net als op meerdere plekken - met de grond gelijk hebben gemaakt.
Deze reisleider, die ook weer zijn wortels heeft in de traditionele cultuur, verbindt aan de Inca-cultuur drie beginselen: lieg niet, steel niet, kom op tijd.
Moe, maar voldaan....

1. Elly:
    30 november 2018
    Eeuwige strijd tegen corruptie. Super dat de vakbond dat steunt! Jammer van de vertraging, maar wel passend dat het vakbondsmensen waren!
  2. Margreet de Ree:
    6 december 2018
    Ja als vakbondsmensen kon je vast sympathie opbrengen voor deze acties.