Familie

5 mei 2023 - Picture Butte, Canada

Een trotse zwager Henry (Slomp, man van Willemien) neemt ons mee naar de boerderij waar zijn vader begonnen is, hij het overgenomen heeft en nu zijn kinderen en kleinkinderen het steeds groter geworden bedrijf runnen. Melkveehouders. Bedrijven met een aantal schuren van +200 koeien, waar voortdurend geïnnoveerd en steeds meer geautomatiseerd wordt. Een vrachtwagen distribueert het veevoer in de stallen.

Na koffie bij nicht Diny gaan we met haar man Roelof (Scholten van het Lankhof) 'dieper' de ein-de-lo-ze landbouwgebieden in, waar het veevoer verbouwd wordt. Onze zwager laat zien hoe het beschikbare water gemanaged wordt. Het water vanuit de bergen wordt via een stuwdam in aangelegde meren verzameld en al naar gelang de vraag via kanalen en een buizensysteem op de plaats van bestemming gebracht. Vaak leggen de boeren hun eigen watervoorraad aan en irrigeren dan het land met hun irrigatiesystemen. Er is blijkbaar genoeg water, maar men is vrijwel geheel afhankelijk van de aanvoer van water. We horen dat boeren er ook voor kiezen een deel van hun grond te irrigeren en een ander deel niet, dus afhankelijk te maken van de regen. Als het dan niet voldoende regent is dat deel dus verloren - maar daar kan men zich blijkbaar ook  verzekeren.

Bij Martin (van Nistelrooy (jaja)) en Jackelyn (dochter van Ina  en Dick) sluiten we de dag af met een gezellig samen zijn van het hechte gezin van Dick en Ina, met kinderen en kleinkinderen waarvoor zelfs meer dan 200 km is afgelegd.

1. Joke:
    6 mei 2023
    Heel mooi Bert/Annette, moet heel indrukwekkend zijn en zooo wijds.
    Fijn dat we je volgen kunnen, veel plezier!
    Jopie en Joke
  2. W.vanEngeland:
    6 mei 2023
    Wij waren bij een zoon van Dik die 2 boerderijen Stronks had met elk 7000 koeien
  3. Sam & Ria:
    6 mei 2023
    Wat fijn om te zien wat er is ontstaan in Canada, ruim 70 jaar na vertrek uit Nederland. Grote bedrijven waarin de familie werkzaam is. Leuk hiervan getuige te mogen zijn Bert en Annette.
  4. Leonoor:
    7 mei 2023
    Het is indrukwekkend wat de familie heeft opgebouwd. Fijn dat jullie kunnen zien wat een geweldige familie jullie hebben, 👍🏼
  5. Leonoor:
    7 mei 2023
    Wat een indrukwekkende prestatie heeft jullie familie geleverd in Canada.
    Mooi dat jullie dat kunnen aanschouwen.
  6. Thea:
    7 mei 2023
    Wát een indrukwekkend en leerzaam verhaal ! Bewonderenswaardig hoe men vanuit het “niets” zo’n prachtig bedrijf op kan bouwen. 👍
  7. Margreet de Ree:
    7 mei 2023
    Het is al eerder geschreven maar wat indrukwekkend is dit. Daar kunnen wij met ons ‘mini’ landje niet aan tippen. En ws. geen problemen met CO2 (?). Mooi om dit ook aan ons te kunnen laten zien Bert. Ik neem aan dat het familie van jouw kant is. Liefs voor
    jullie 2.
  8. Emmy Visch:
    7 mei 2023
    Ziet er gezellig uit! Moet fijn zijn om je familie (weer) te ontmoeten……