Nog meer familie

7 mei 2023 - Picture Butte, Canada

Terwijl Annette met Willemien en Truus naar de Dutch Store is, laat Dick aan Henk en mij de plek zien waar hij begonnen is en z'n zoon Ed het vleesvee-bedrijf verder ontwikkelt. Met collega's gaat Ed regelmatig naar andere landen (Ierland, Nederland, Israël) om landbouw-innovaties te bekijken en te kunnen toepassen. Duizenden koeien staan hier, op volgroeidheid gesorteerd, in de vele korals. Grote aantallen, maar Henk overtreft alles met zo'n 100.000 koeien. Veel voor de Amerikaanse markt, maar sinds kort ook weer voor bijvoorbeeld Japan.

We maken daarna het dagelijkse 'koffie-ritueel' mee. De Nederlandse groep van mannen-op-leeftijd -en de vrouwen- komt al jarenlang 's morgens om 10 uur bij elkaar voor een koffie - een vriendenklup-. Ze beginnen met bij elkaar het zuurstofniveau (!) op te nemen, waaraan dan een' doktersadvies' gekoppeld wordt, in de trant van 'doe wat rustiger aan' of 'je gaat lekker'. Na de koffie knobbelen ze tot duidelijk is wie de verliezer is - en dus moet betalen. Een mooie traditie.

Na de lunch stromen een voor een de neven en nichten binnen bij Willemien voor een hapje en een drankje en vooral voor een gezellig familiesamenzijn. We voelen ons vereerd dat dit om ons bezoek heen georganiseerd is. Annette complimenteert en bedankt Willemien voor het regelen hiervan. We hebben de Canadese Chinees kunnen proeven en tot ver in de avond was het supergezellig. Een ongedwongen fijne familiesfeer om jaloers op te zijn.

1. Thea:
    7 mei 2023
    Ontroerend verhaal Bert, ik heb zelf ook mogen ervaren dat het kontakt onderling van steeds maar groter wordende families die na de oorlog geëmigreerd zijn naar Canada, heel hecht is. Een warm bad …..
  2. Margreet de Ree:
    7 mei 2023
    Tjonge wat is dit leuk om te lezen. En wat bijzonder dat dat daar zo gaat. Wat groots en wijds allemaal en dan samen toch zo knus.
    Dat spelletje als we bij elkaar komen om 10.00 u. bij de koffie wil ik ook bij ons wel introduceren en erin houden !! Doe ze de groetjes : van vrienden uit Holland.
  3. Grace:
    7 mei 2023
    Wat een mooi verhaal, en wat zullen jullie genieten van dit samenzijn. Mooie foto's! Wat een mooi avontuur. Fijn om op deze manier wat van jullie reis mee te krijgen. Verhaal aan Felix laten lezen en foto's laten zien. Lieve groet Grace & Felix
  4. Marijke pieterson:
    7 mei 2023
    Wat geweldig om mee te mogen lezen in jullie vakantie belevenissen heerlijk en interesant
  5. Noortje:
    7 mei 2023
    Mooi verhaal Bert 🇺🇸🇳🇱 en fijn dat jullie van de branden weg reizen